úterý 29. září 2015

Vegmaminky 6. díl: Tatiana a Johanka



Tatiana, Mirek a Johanka - krásná rodinka, která žije v klidné vesničce za Prahou. V péči mají také dvě zachráněné fenky. Tatiana v rámci aktivismu dělá grafiku pro organizace 269, Českou veganskou společnost, Společnost pro zvířata apod.
Nejprve jsme si popovídali u kávy a čokoládového raw dortíku, který pro nás Tatiana připravila, a po tomto krátkém seznámení jsme se všichni vydali na procházku do nedalekého lesa, při které probíhalo nenucené focení. Tentokrát mi s tím pomohl i Jonášek, přece jenom máme každý jiný objektiv a úhel pohledu.

Tatiana a Johanka


Jméno maminky:    Tatiana
Vegan/vegetarián:  Vegetariánka 3 roky, veganka 5 let
Děti:                       Johanka, 17 měsíců

1) Co je nejlepší na tom být matkou?
Ta nepodmíněná a nikdy nekončící láska.

2) A co je na tom naopak nejnáročnější?

Aktuálně při Johančině současném věku je to neustálá bdělost, i když člověk spí. Neustálá předvídavost. Mít vždy přehled o všem, co se právě děje.

3) Jak tě mateřství změnilo?
Naučila jsem se nepřikládat větší význam nepodstatným věcem, než si zaslouží. Svůj čas využívám efektivněji, a to tak, abych stihla všechno, hlavně i proto, že jsem pracující maminka na mateřské dovolené.

4) Jak dlouho jsi veganka/vegetariánka, co tě k tomu vedlo a jaké jsou podle tebe výhody této stravy?

Vegetariánka jsem byla 3 roky, posledních 5 let jsem veganka. Vegetariánkou jsem se stala tak nějak bezmyšlenkovitě, doporučil mi to učitel jógy. Jakmile jsem si sehnala nové informace, velice rychle se ze mě stal "etický" vegetarián.
Brzy po tom, co jsem si založila účet na FB, jsem narazila na důležité informace ohledně všech živočišných produktů a stal se ze mě vegan. Právě i toto období kojení a mateřství je příležitost ještě víc procítit, jak je mléčný průmysl krutý. Už bych si nedělala nároky na mateřské mléko, které patří jinému miminku. Takže výhodou pro mne také je to, že se mi opravdu lehce vstává, a žít s vědomím, že ve svém životě minimalizuji utrpení zvířat, mě naplňuje radostí.

5) Jak u vás probíhá výchova k veganství/vegetariánství?
Zatím nijak výrazně, Johanka je ještě maličká. Věřím však, že děti mají pěkný vztah ke zvířátkům, pozoruji to i na Johance. Vždy jí naplní radostí shledání s jakýmkoliv zvířátkem. Určitě mě bude čekat mnoho otázek, na které budu muset správně odpovědět úměrně k jejímu věku. Věřím však, že výchova k etickému veganství tento její vztah akorát podpoří a rozvine.
Lidé se mě často ptají, co smí nebo nesmí jíst. Celé to samozřejmě není o zákazech nebo vynucování poslušnosti. Je to o tom, že když dáte dítěti možnost rozvinout skutečnou lásku ke zvířatům, pak takové dítě bude samo a dobrovolně odmítat potraviny pocházející z utrpení zvířat či pseudozábavy s nimi.

 
6) Jaká jídla se vyskytují ve vašem jídelníčku nejčastěji?

Ovoce, zelenina a semínka, na tyto potraviny kladu největší důraz. Hodně se u nás odšťavňuje a mixuje. Všechny naše snídaně jsou vždy založené na raw stravě. Potom jsou tu další potraviny jako luštěniny, obilniny, ořechy.
Kupujeme i veganské polotovary na zpestření. Mnoho toho také vyrábím doma, od raw zákusků přes zmrzliny, ořechová mléka, másla až po vařené večeře. Vlastně vždy říkám, že u nás v kuchyni se opravdu žije, od snídaně až po večeři :)

7) Jaké jsou reakce okolí?

Zatím jsem neměla ani jednu negativní osobní zkušenost. Většina lidí se mě spíš ptá, co všechno jíme, ale nedovedu odhadnout, co si doopravdy myslí. 
Psanou formou vás člověk dokáže odsoudit jako matku, která ohrožuje své dítě, ale do očí mi to zatím nikdo neřekl. Možná i proto, že když nás lidé vidí, nemají důvod cokoliv takového vykřikovat, Johanka je čiperné a zdravé děvčátko.
Lidé, kteří odsuzují veganské rodiny, tak to osočování pramení jen z jejich neznalosti. Jsou to ti lidé, kteří se domnívají, že jediný zdroj vápníku je v mléčných produktech, že lidské tělo bez živočišných bílkovin nemůže prospívat, a také jsou to ti, co si myslí, že je nemožné upéct koláč bez použití živočišných produktů. Netuší, jak je veganská kuchyně bohatá na suroviny nebo chutě, protože mnoho surovin, které vegani používají, ani neznají.

8) Co kromě veganství/vegetariánství považuješ za správnou cestu k zachování přírody?
Být rozumný konzument.

9) Kdybys svému dítěti měla něco předat, co by to bylo?
Aby byla vždy sama sebou a nepodléhala názorům většiny, pokud s takovým názorem nesouhlasí.

10) Chceš něco vegmaminkám vzkázat?

Aby se nenechávaly vystrašit a znejišťovat názorem většiny. Aby nepřebíraly staré vzorce výchovy, které se neslučují s kontaktním rodičovstvím. 
Aby si vyhledávaly kvalitní informace. A aby o sobě nepochybovaly. 

Ukázkový jídelníček

Můj jídelníček

Do čtvrté hodiny v případě, že jsem doma, jsem na takzvaném raw till 4. Takže do čtvrté hodiny po obědě jím jen syrovou stravu, která se skládá z různých směsí, šťáv, rostlinných mlék, rostlinného másla, sušených chlebíků a doma vyrobených sladkostí.
Po čtvrté hodině už vařím. Je to u nás různé, někdy máme extra zdravou večeři, někdy koupím veganský polotovar a k němu uvařím přílohu.


Johanka
byla do prvního roka výhradně na raw mixech, měli jsme jiný systém jako ten většinou používaný. Teď už konzumuje to, co mám já. Sama si vybírá, co bude jíst, nic jí násilně nevnucuji. Je ještě stále kojená, mám v plánu ji kojit do té doby, dokud bude ona sama chtít.
 

















Claireh


Starší díly Vegmaminek najdete zde.

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

Žádné komentáře:

Okomentovat