neděle 23. srpna 2015

Kniha Zelená kuchyně pro každý den aneb nebojme se zeleniny


Autor: Jessica Nadel
Název knihy: Zelená kuchyně pro každý den
Rok vydání originálu: 2014
Počet stran: 176
Kde sehnat: Nakladatelství Synergie

Před nedávnem se mi do rukou dostala tato knížka, a jak již název napovídá, jedná se o publikaci, která je plná receptů ze zelených potravin. Jelikož jsem ve fázi, kdy se učím konzumovat rozmanitější škálu zeleniny, přišla mi tato inspirace vhod.

Autorkou je Jessica Nadel, která vede mj. i blog Cupcakes and Kale a vlastní veganskou pekárnu. Žije s manželem a synem v Ontariu v Kanadě. Tak jako mnoho lidí, ani Jessica nebyla dříve milovnicí zeleniny. Vše se zlomilo, když začala sama vařit a zapojila se do "bedýnkového družstva", a tím se dostala ke spoustě druhům zeleniny, které ani sama neznala. To jí dodalo inspiraci a začala zkoušet různé možnosti, jak zapojit zeleninu do receptů tak, aby si na ní pochutnali všichni. Navíc všechny recepty, které jsou zde zmíněny, jsou rostlinného původu.

Kniha začíná seznámením s potravinami, které se zde vyskytují nejčastěji. Jsou stručně popsány z hlediska obsahujících živin a vitamínů. Zároveň je krátce zmíňeno i jejich využití s odkazem na recepty v knize. Autorka klade velký důraz na potraviny lokálního původu. Jelikož však pochází z Kanady, ne všechny suroviny se u nás dají lehce sehnat, např. bok choy, čajot… V úvodu ještě nabízí typy na denní jídelníček - pro rodiče, kteří chtějí dětem dávat více zeleniny, pro velice zaneprázdněné lidi apod., což velmi oceňuji.

Praktická část začíná s recepty na koktejly a snídaně. Zatím jsem neměla tu možnost žádný z koktejlů vyzkoušet, ale rozhodně se na to chystám. Kombinace některých surovin občas zní dost hrozně, ale věřím, že chuť bude výborná. Ovšem nápady na snídaně jsou perfektní. Většinou totiž snídám různé kaše, a proto jsem za každou inspiraci ráda. Kuchařka nabízí recepty např. na quiche s brokolicí a listovou zeleninou, snídaňové burritos nebo toast s avokádem a kokosovou "slaninou". Zrovna před pár dny mě honila mlsná, tak jsem vyzkoušela recept na cuketové vafle se skořicí. Jelikož si stále zvykám na chuť celozrnné mouky, vafle mě bohužel moc neoslovily.

Další kapitola se věnuje přílohám a jednohubkám. Tady už jsem doslova slintala a přemýšlela, které dobroty vyzkouším pro další návštěvu. Velmi se mi zalíbily polentové hranolky s pestem nebo hummus z bílých fazolí a rukoly. Myslím, že se jedná o skvělou možnost, jak hostům ukázat, že i ze zeleniny se dá vykouzlit parádní pohoštění a nejsou potřeba bílé rohlíky se šunkou a sýrem.

Kapitola o polévkách a salátech nabízí taky zlatý poklad. Jsem milovnice miso polévky na všechny možné způsoby, ale tyto netradiční recepty jsou její velkou konkurencí. Líbí se mi kombinace ingrediencí, na které bych sama v životě nepřišla. Můžu jmenovat např. čočkovou polévku s celerem a zelenými rajčaty nebo kari dál s mangoldem. Rovněž zastoupení receptů na saláty hodnotím na výbornou. Nejsem sice salátový typ a každou misku do sebe tlačím horko těžko, ale rozhodně tyhle stojí za vyzkoušení.

Hlavní jídla jsou hvězdou této kuchařky. Receptů je zde víc než dost a určitě budete mít co dělat, abyste je za celý rok všechny uvařili. Vyzkoušet můžete různé variace na nudle, těstoviny, pizzu, burgery, kari, tacos a další. 

Sladkou tečkou na závěr je kapitola o dortech a dezertech. Pokud se vám kniha nezalíbila doteď, tady už opravdu nemáte šanci, jak jí vzdorovat. Brownies, čokoládový dort s lískovými oříšky a avokádem, zelný závit - to je jen malý výčet toho, nad čím budete držet své chuťové buňky na uzdě. 

U všech receptů je uveden počet porcí, zda obsahují nebo neobsahují lepek, doba přípravy a nutriční hodnoty. Kladně také hodnotím jednoduchost a podrobné popsání postupů. Většina je také pro představu doplněna velmi krásnými fotografiemi.

Můj první dojem z knihy nebyl moc pozitivní. Avšak po podrobném prostudovaní jsem ráda, že ji ve své knihovničce mám. Myslím, že velmi originálním a nenásilným způsobem ukazuje, že zelenina se dá využít i jinak, než jak jsme zvyklí. Pro mě je to jednoznačně skvělá inspirace a snad mě donutí k tomu, abych zelenině věnovala větší pozornost a péči. 


Claireh

Líbil se vám článek? Pokud ano, přidejte si do oblíbených naši stránku na Facebooku a žádný další vám neunikne :)

Žádné komentáře:

Okomentovat