středa 24. června 2015

Vegmaminky 1. díl: Katka a Nikolka


Je neděle 13:00 a já utíkám z metra na domluvenou schůzku s Katkou. Ta už na mě čeká s malou Nikolkou v kočáru, krosnou na zádech a úsměvem na tváři. Katku jistě všichni znáte a kdo ne, tak určitě mrkněte na její webové stránky vegansport.cz. Mimo jiné je spoluautorkou knížky Místo vejce banán, která jistě nebyla její poslední. Focení nám trochu zkomplikovala Nikolka, která spokojeně odpočívala po náročném Veggie parade v kočárku :). I přesto jsem s nimi nafotila krásnou sérii fotografií.

Katka a Nikolka


Jméno maminky:   Kateřina, 33 let
Vegan/vegetarián: Veganka, květen 2013
Děti:                      Nikolka, 14 měsíců

1) Co je nejlepší na tom být matkou?
Že jsi konečně pro někoho ta nejlepší osoba na světě, taky že máš na všechno parťáka :)

2) A co je na tom naopak nejnáročnější?
Že se několik let kloudně nevyspíš.

3) Jak tě mateřství změnilo?
Naučila jsem se uklízet věci dřív než zaschnou na podlaze, používat odstraňovač skvrn na prádlo, vnímat deset věcí najednou, být stále ve střehu, vnímat minutu klidu jako hodinu a cítit skutečnou zodpovědnost za někoho, koho miluješ.

4) Jak dlouho jsi veganka/vegetariánka, co tě k tomu vedlo a jaké jsou podle tebe výhody této stravy?
Veganka jsem od května 2013. Vždycky jsem nesnášela, když se ubližovalo zvířatům, ale teprve v 31 letech mi došlo, že schopnost cítit strach, utrpení a bolest je u prasete, krávy nebo ryby úplně stejná jako u mého milovaného psa. Proto jsem se rozhodla ze dne na den vyřadit maso. Když jsem pak viděla dokumenty o tom, jak to chodí v mléčném a vaječném průmyslu, rozhodla jsem se pro veganství, protože v produkci mléka a vajec je skryto mnohem více utrpení než v mase.

5) Jak u vás probíhá výchova k veganství/vegetariánství? 
Výchova zatím neprobíhá, dceři je 14 měsíců. Nemyslím si, že výchova k veganství je nutná. Myslím si, že pokud má dítě rádo zvířata a ví, z čeho maso je a jak se dostává do supermarketů, přirozeně bude preferovat rostlinnou stravu. Moje cesta je informovat, nenutit, nezakazovat.

6) Jaká jídla se vyskytují ve vašem jídelníčku nejčastěji? 
Nejčastěji se u nás vyskytují různé druhy obilnin a luštěnin, ovoce, zelenina a semínka.

7) Jaké jsou reakce okolí? 
Lidé se zajímají a vyptávají, do konfliktu jsem se s nikým zatím nedostala (když nepočítám internetové diskuze). Myslím si, že lidé respektují to, co dělám a ví, že bych své dceři nikdy neublížila. Často si i chodí pro radu ohledně výživy.

8) Co kromě veganství/vegetariánství považuješ za správnou cestu k zachování přírody? 
Chovat se k lidem, zvířatům a věcem s respektem, vážit si toho, co máme. Ve vztahu k přírodě to znamená minimalizovat odpad, nepodléhat konzumnímu způsobu života, preferovat jízdní kolo nebo hromadnou dopravu před jízdou autem, nakupovat lokální a sezónní potraviny a zajímat se, odkud a za jakých podmínek pocházejí věci, které kupujeme.

9) Kdybys svému dítěti měla něco předat, co by to bylo? 
Vědomí, že planeta tu není pro nás, že my jsme pouze její součástí a aby nám tu bylo dobře, musíme se o ní starat.

10) Chceš něco vegmaminkám vzkázat? 
Jsem ráda, že tu jste a můžeme sdílet zkušenosti, radit si, motivovat se a dodávat si energii, protože to, co děláme, má smysl, pouze když nás je hodně <3

Ukázkový jídelníček Nikolky najdete zde.

Pro lepší zážitek z fotografií doporučuji rozkliknout.

















Claireh


2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

<3

Unknown řekl(a)...

krásné fotečky a moc hezký a inspirující rozhovor!! :-) Přeji hodně štěstí!

Okomentovat