Kniha Na zvířatech záleží vás donutí se zamyslet nad využíváním zvířat člověkem

Autor: Marc Bekoff
Název knihy: Na zvířatech záleží
Rok vydání originálu/česky: 2007/2009
Počet stran: 224
Kde sehnat: mj. v Městské knihovně v Praze, kde je k půjčení 21 svazků

Kniha Na zvířatech záleží: biolog vysvětluje, proč zacházet se zvířaty s respektem a soucitem je dílo amerického emeritního profesora-biologa Marca Bekoffa z roku 2007, která byla do češtiny přeložena o dva roky později. Její tvůrce letos oslaví 70. narozeniny, přičemž za svůj život publikoval již více jak 800 článků, napsal 22 knih a editoval 3 encyklopedie, takže o problematice "něco málo" ví. Mj. je také spoluzakladatelem spolku Ethologists for the Ethical Treatment of Animals, jehož cílem je podnítit veřejnou diskuzi na téma využívání různých živočišných druhů pro výzkumné účely (více na jejich webu). Toliko na úvod, než se vrhneme na knihu samotnou.

Ta má 224 stran a čte se velmi dobře - je znát, že je určena zejména laické veřejosti (ač samozřejmě nejen té), takže se neztrácíte v odborných termínech a složitých pojmech. Ve 13 kapitolách jsou ukázána všechna odvětví a činnosti člověka, která souvisí s využitím zvířat, i když by se to na první pohled nemuselo zdát. Podíváme se zblízka na otázky jako:
  • Pociťují zvířata bolest, mají strach, trpí?
  • Měli by lidé držet zvířata v zajetí?
  • Jak jsme si blízcí?
  • Jaké zvíře ušetřit a jaké obětovat?
S autorem si také "popovídáme" o tom, zda by měli lidé zasahovat do života zvířat (např. téma reintrodukce), co všechno zvířata umí (že některá dokáží používat nástroj, dorozumívají se apod.) či že by měla mít alespoň právo na životní pohodu (tzv. welfare). Zastavíme se i u filozoficko/etického směru utilitarismus, jehož novodobým představitelem je např. Peter Singer, který má na svědomí dnes již legendárdní publikaci Osvobození zvířat. Ten porovnává, zda výhody využití zvířat pro lidstvo převažují negativní dopad, které by tyto pokusy měly na zvířata samotná (např. usmrcení 1 000 šimpanzů, pokud by byla šance na zachránění jednoho lidského života)... Jedna kapitola se věnuje alternativám k pojídání masa  - sám M. Bekoff je vegan -, další zase zneužívání zvířat pro testování výrobků a odívání, jímž jsou kupř. Draizův test oční dráždivosti nebo chov "kožešinových zvířat".

Opravdu se dostane (téměř) na vše. Zajímavé je, že autor často nadnese své myšlenky, postřehy, zkušenosti a fakta, ale nenabízí přímo řešení, že by řekl: tak, a teď dělejte přesně tohle. Naproti tomu pokládá čtenáři otázky, na které si musí odpovědět sám. Nutí ho tedy přemýšlet o věcech na základě předložených informací, což je, dle mého, výborný způsob, který netlačí na pilu a nevytváří dogma - ač samozřejmě ne na každého bude platit. Třeba problematika ZOO, jak je zde nastíněná, vás určitě přiměje se alespoň zamyslet. Protože ona vzdělávací funkce, která se zoologickým zahradám často přisuzuje, je vlastně dost v pozadí, nevyužívaná a jde hlavně o pobavení návštěvníků. Na zvířata už ohled brán není a je potlačováno jejich přirozené chování.

Závěr knihy je doplněn o doslov Veroniky Charvátové z organizace Svoboda zvířat (web). Samozřejmě nechybí odkazy a seznam zdrojů jako knihy, články a letáky, přehled organizací zabývajících se ochranou zvířat, přehledný slovníček pojmů a citovaných organizací a projektů nebo rejstřík.

Pokud se chcete dozvědět víc o dnes tak kontroverzním vztahu člověk-zvíře a rozšířit si obzory - a třeba díky tomu udělat další krok k etičtějšímu způsobu života -, můžu vám Na zvířatech záleží vřele doporučit.

Jonash

Přečíst také doporučuji silný počin Věčná Treblinka, na který jsem se na blogu podíval pár měsíců zpět (recenzi čtěte zde). Ten mj. srovnáná život a utrpení zvířat s tím, co potkalo vězně koncentračních táborů za druhé světové války. Neboť, jak zní podtitulek na přebalu knihy, "Ve vztahu ke zvířatům jsme všichni nacisté".