středa 13. května 2015

Rychlé obědy


5:15 mi zvoní budík, vstávám a beru do ruky vařečku. Mám hodinu na to uvařit oběd na dnešní den. A co můžu za tak krátkou dobu uvařit?

Jelikož v okolí mé práce nemám žádnou příležitost najíst se vegansky, jsem odkázaná na to si vařit sama. Připravovat jednu porci se nevyplatí, proto vařím i pro Jonáška - a ráda. Večer po práci se mi nechce trávit u plotny, a proto si radši přivstanu. Zároveň tak jídlo konzumujeme v poledne relativně čerstvé. Snažím se, aby bylo v rámci možností zdravé a vyvážené. Většinou střídám pár receptů a různě je obměňuji. Některé obědy vyžadují přípravu předem (např. namáčení a vaření luštěnin). Často dělám např. špagety s rajčatovou omáčkou z Lidlu, bulgurito, rýži s houbovou omáčkou a tempehem, brambory se smaženým tofu, polévky, zeleninové směsi s robi nebo seitanem, rajskou omáčku s paprikami plněnými sojovým granulátem, různé placky (např. kapustové, cuketové...), cizrnu na paprice apod.

V průběhu vaření stihnu sprchu a zacvičit si Pozdrav slunci. Během této chvilky se krásně probudím a užiju si čas, který mám sama pro sebe.

Zde je pár tipů na rychlé obědy:

Hlívový guláš 
  • hlíva
  • brambory
  • cibule
  • paprikové koření
  • česnek
  • bobkový list
  • nové koření
  • kukuřičný škrob
  • pepř, sůl
Rozpálíme v hrnci olej a přidáme nasekanou cibuli. Až zesklovatí, přidáme nakrájenou hlívu. Promícháme a posypeme paprikovým kořením, osolíme, opepříme. Zalijeme vodou, vhodíme do hrnce bobkový list a asi tři kuličky nového koření, přidáme brambory a necháme vařit do změknutí. Pokud vám to připadlo bez chuti, můžete přidat zeleninový bujón. Na konci zahustíme guláš kukuřičným škrobem.

Palačinky plněné zeleninovou směsí
  • různé druhy zeleniny
  • cibule
  • tofu / ďobáčky / robi / tempeh
  • sojová omáčka
  • koření
  • celozrnná mouka
  • sůl
  • kukuřičný škrob nebo kuzu
Palačinkové těsto vytvoříme z mouky, vody a špetky soli. Zeleninová směs se může skládat z čehokoliv, co najdete doma. Osmažíte cibulku a přidáte vaši oblíbenou zeleninu (u nás je to brokolice, mrkev, pórek, kukuřice), kápnete trochu sojovky a zasypete kořením, které budete mít po ruce (např. oregano, majoránka, paprika, kari, bazalka). Přidáte trochu vodu, zamícháte a nakonec zahustíte buď kuzu, nebo kukuřičným škrobem. Většinou na vedlejší pánvi osmahnu tofu nebo jinou alternativu masa, aby se mi to v omáčce nenacuclo a nebylo žvýkavé. Palačinky plním zeleninovou směsí, tofu a čerstvou zeleninou nakonec. Pokud chcete oběd ještě rychlejší, lze místo palačinek koupit tortilly (třeba ty z Lidlu).

Čočková polévka s pohankou/jáhly
  • červená čočka
  • pohanka /jáhly
  • bobkový list
  • nové koření
  • zeleninový bujón
  • řasa wakame
  • miso pasta
  • sůl, pepř
  • sojová omáčka
Tuhle polévku dělám vždy, když se mi nechce po ránu vymýšlet oběd. Je totiž úplně jednoduchá. Do hrnce s vodou přidám červenou čočku, pohanku (když je zima, tak na zahřátí) nebo jáhly. A nechám vařit spolu s kouskem řasy, trochou miso pasty a kořením. Ke konci přidám malinko zeleninového bujónu a hotovo.

A co si vaříte vy přes pracovní dny? Budu ráda za každou inspiraci.


Claireh

3 komentáře:

happy.lenulka řekl(a)...

mňam, mňam Klári, děláš mi chutě... :-) Hlívový guláš mám moc ráda :-) a ty palačinky na slano už taky musím doma zkusit... :-) Jenže mě je líto si je pak nakonec nedat s marmeládou :-D

Unknown řekl(a)...

Leni, po tvém článku s jídelníčkem jsem měla pak během 14 dní 3x palačinky s marmeládou :-D Fakt navýkové!

VeggieFish řekl(a)...

Hezký článek, akorát u té polévky je strašná škoda nechat vařit miso pastu, přijdete z ní tak o všechno dobré.
Jinak vaření ráno obdivuji, to bych nedala (taky jsem sova :) ). Takže u nás doma funguje systém večeře = oběd na druhý den (plus k obědu vždy nějaká zelenina, ovoce...) a opravdu jsme si s mužem zamilovali bento ( o tom i o jídlech na cesty v našem stylu u mě na blogu :) )

Okomentovat