úterý 18. listopadu 2014

Jak jsem na tom se svým pozvolným přechodem k veganství?


Od jara letošního roku jsem začal omezovat živočišné produkty. Do té doby, 27 let, tu byly se mnou denně. Nejdříve to bylo vyřazení salámů (už loni) a šunky z mých večeří, z masa jsem dál jedl jen kuřecí a tuňáka z konzervy. Poté se přidaly "k odchodu" i sýry (někdy na začátku léta) a jogurty, samotné kravské mléko jsem v té době již nepil. 9. září 2014 jsem si pak naposledy dal k jídlu maso - rybu - jak vtipné, že je mnozí mezi maso nepočítají a někdy jsou dokonce uváděny jako vegetariánské. Poslední měsíce jím z živočišných výrobků pouze med a občas (1x měsíčně?) mám vajíčka + ne vždy na 100 % řeším obsah syrovátka či sušeného mléka např. v müsli či jiném výrobku. Ale i na to si už dávám čím dál větší pozor.

V tomhle prvním článku nebudu psát, co mě k těmto změnám přimělo - to přijde-, ale chci se s vámi podělit o jeden komentář, který se mi objevil týden zpět na mém FB profilu poté, co jsem sdílel klamnou reklamu mlékárny Kunín, která do ní na sociální síti využila lživé fotografie i informací. Primárně jsem to nahazoval kvůli lži jako takové, protože mi to přišlo absurdní, ale veganský podtext to jistě mělo též. Za něj hned přidávám moji odpověď, kterou jsem mu poslal, avšak na níž jsem se již žádného dalšího textu nedočkal.

Jeden kamarád/známý mi na to napsal:
"Tak pí mlíko z farem, kde krávy jsou chovaný pastevně.. 
Mám dojem, že jsi se chytl nějakýho trendu, aniž bys o tom měl nějaký informace.. 
To že si svoje kočky naučil žrát soju, obilí a pít vodu je stejnej nesmysl, jako že sám zpochybňuješ naše všežravectví.
A pokud kočce kupuješ "masové" žrádlo je to z tvé strany póza, páč stejně podporuješ potravinářský průmysl v té nejhorší podobě.
Mám spoustu známejch veganů a vegetariánů a svym způsobem mi to příjde chválihodný.. To co ale vidím u tebe je z nějaké důvodu jiný, chytáš se jen tak divně líbivejch témat.. Jako kdyby ses pro něco rozhodl a pak hledal důvody kterejma nás pak přesvědčoval o tom, že tvá víra je pevná a neotřesitelná.
By mě zajímalo, na kolika jatkách si byl, kolik farem, kravínů a slepičáren si viděl během toho tvýho přerodu ve vegana.. Kolik kosmetickejch výrobků jsi přestal používat a co je nahradilo abys přestal podporovat vivisekce. Čím si začal prát, aby si byl šetrný k vodním zdrojům ve kterých žijou a ze kterých pijou zbylí volně žijící. Silně pochybuju, že pereš mýdlovými ořechy - asi jedinou ekologickou možností. Jaký druh antikoncepce s přítelkyní používáš abys nedeformoval hormonami hormony ryb a plazů. Zajímalo by mě jak jsi se dokázal odprostit od farmaceutického průmyslu, který nutně testuje na zvířatech - určitě jsi o citronu a vlastně bez medu - když chudákům včelám ho vždycky ukradnou.
Proti vegetariánství ani veganství nic nemam, za předpokladu, že tim lidi žijou - to své řešení "problému" si dokáží obhájit."

Moje reakce je k přečtení níže:
"Čekal jsem, kdo se na to chytne a něco napíše. A docela fajn argumenty, ač nechápu jednu věc: proč lidi vsugerovávaj veganům, že jim něco cpou. Já si nevšim, že bych psal: NEPIJTE MLÍKO, JE TO ŠPATNÉ. Nebo NEJEZTE ŽIVOČIŠNÉ PRODUKTY, VY POKRYTCI. (Což bych napsat mohl.)
Já sdílel jasně klamavou reklamu, u níž mi přišlo dost smutný, že je někdo schopnej takhle lhát. Zároveň vím, že není jediná (viz druhá část popisku čili "jedna z mnoha"). To ti přijde v pořádku? K tomu ses vůbec nevyjádřil. Každopádně i BIO chov, ač lepší než velkochov, není zrovna pro krávy ráj, co jsem mohl vidět v několika videích či článcích. Stejně jsou dojeny a nakonec, až přestanou dávat, tak zabity. Navíc tam máš zakázaný léky apod., takže možná trpí i víc. A těch pastevních chovů bude, myslím, minimum a naprostá menšina trhu. Rozhodně to nebude Kunín. 
Každopádně já se nepřidal na žádnou vege vlnu, ale začal s tím ze ZDRAVOTNÍCH DŮVODŮ, ke kterým se až následně přidaly důvody etické. Zažívací potíže mám už x let, bejvám často nemocnej, a živočišný věci tomu nepomáhají. I můj homeopat mi rázně doporučil přestat pít a jíst produkty z kravského mléka. Ale to bylo v době, kdy jsem je už několik měsíců takřka nejedl. (Začátek září; v první půlce léta jsem měl pár bílých bio jogurtů.) Pak jsem se o to skrze přítelkyni začal více zajímat - číst články, omrknout videa, chodit na vege weby a festivaly, navštěvovat fóra. To je dejme tomu půl roku zpět.
A vím, nebo dobře, myslím si, že ŽÁDNÁ ZMĚNA nejde učinit hned. Ty po mně chceš, abych se vzdal úplně všeho, co může mít na zvířata vliv. Jde to? Schválně se zeptej kamarádů vegetariánů/veganů, kolik se tímhle vším řídí. Docela by mě to zajímalo. Já začal postupně - přestával jíst maso a mléčné výrobky. Omezoval je čím dál víc, až se masa na začátku září vzdal úplně. Hned dodávám, že jsem doteď o sobě nikdy neprohlásil, že jsem vegan, natož striktní vegan! To bych lhal sám sobě, protože za poslední 2 měsíce jsem si např. dělal dvakrát vajíčka. A med si taky do čaje dávám. Vše ostatní se snažím už nekonzumovat ač mi sem tam něco ve složení výrobků unikne (palmový olej - ten jsi ani nezmínil -, syrovátka). Touhou a přáním je vyřadit je časem z jídelníčku úplně... A sdílím spoustu veganských názorů - baví mě tohle téma a aktuálně v to věřím a přijde mi zvrácený, co se děje. To abych do dovysvětlil, ono je lehký lidi škatulkovat.
Co se týče zvířat, pes i kočka je masožravec. Nemají, co vím, tělo uzpůsobené stravě z rostlin a přijde mi zrovna tohle dost nešťastný nařčení. Taky neodsuzuju zbytek živočišné říše, že se pojídá navzájem. NEMÁ NA VÝBĚR. Lev nepřijde do obchodu a neřekne si místo toho, aby si lovil gazelu, o misku se sójou. Člověk na výběr má. A pokud není býložravec, čemuž struktura našeho těla odpovídá, tak aspoň všežravec. A může jíst alternativy živočišných produktů, aby do těla dostal potřebné živiny. "Jen" to je náročnější, člověk nesmí být línej a musí bejt otevřený novým možnostem, což většina populace není. Já se tomu taky bránil, nechtěl jsem vědět, jak se tyhle věci (maso, sýry apod.) vyrábějí, páč bych si kazil chuť. Nevědomost je v tomhle krásná. Ale někdo ti otevřít oči musí, jinak budeš žít stále v tý svý ulitě, se svými dogmaty. A to učinila přítelkyně. Ze začátku mě to sralo, slyšet něco jinýho, než co se mi hodí do krámu. Pak jsem se o to začal zajímat, viz výše, a poznávat, jak to chodí. A teď, co se týče jen stravy, znám mnohem více jídel a variant, než tomu bylo dřív při konzumaci "standardní stravy".
Pokud chceš vidět jatka a velkochov, pouštěj pořad Jídlo sro. na stream.cz. Tam je ukázán ale v té lepší podobě (vybrán jeden z nejmodernějších a nejluxusnějších chovů, co vím). Nebo pusť dokument Pozemšťané. Nemyslím si, že musím být osobně na jatkách, abych si utvořil názor. Taky neochutnáš hovno, a přitom víš, že ti nebude (asi) chutnat. A nechci se nechat ani uměle oplodnit, abych pochopil, jak se zvířata cítí. Ono se to dá tak trochu představit. A znovu: máš spoustu videí.
Z chemie doma si kupujeme veganský (je tam přímo logo) sprchový gely z DM. Antikoncepci řešit nemusíme. Na čištění WC a koupelny máme eko čistící prostředek. Léky jsem přestal brát asi rok zpátky (co jsem bral pravidelně), když jsem nemocnej, řeším to bylinkama, čajeme, klidem a teplem. Pouze beru doplňky stravy jako např. hořčík či B12, která je doporučována vegetariánům, neboť, jak asi víš, tento vitamín nelze z rostlinné říše získat (jen synteticky). A všechny tyhle alternativy stojí mnohem víc peněz než produkty pro střední proud. Takže samozřejmě musíš dělat kompromisy. Pokud už pracuješ, tak víš, co všechno musíš platit, a že to není sranda. Ale postupně by bylo hezké přejít k co nejvíce šetrným produktům, o což se budeme snažit.
Hlavně si myslím, že je lepší DĚLAT NĚCO, i když třeba v menší míře, NEŽ NIC. Tak to od tebe vyznělo - když neděláš to a to, tak to vlastně nemá cenu. Protože ničemu nepomůžeš. A to je omezenej názor. Vždycky je nějaký menší zlo.
Sám jsi byl velkej pankáč, a přitom sledoval denně TV, byl u PC, na mobilu, lil do sebe litry Coca Coly (to je podpora domácí produkce jak řemen!), zatímco jsi měl jiný společenský názory. A taky si z tebe někteří lidi dělali prdel. Tak cpát mi, že nejsem po půl roce, co se tomu "věnuju", striktní vegan, to mi přijde úsměvný. Už jen to, že to zkouším, je fajn věc, A tu možnost má každej. Takže prosím nehodnotit, nemít předsudky a domněnky, který jsi postavil na dvou odkazech a jednom dvěma statusech (kde bylo řečeno jen to, že jsem se vzdal masa, a s nikým jsem nemanipuloval), co jsem sdílel, že víš, proč to či ono činím (coby nějakej trend).
Napsal bych ti k tomu ještě dalších xy věcí, ale už tohle mi vzalo půl hodinu času, kterýho máme každej málo. Tak snad ti to stačí a to nejdůležitější jsem zodpověděl."

A teď by mě zajímalo, co na to říkáte vy. Rád se setkám se slušně podanou konstruktivní kritikou či doplněním mého "proslovu". Díky za reakce v komentářích. :)


Jonash

1 komentář:

merrisema řekl(a)...

Ahoj :) Úplně tak nějak nechápu útok na Tvojí osobu.. od toho dotyčného mi to přišlo tak, že si akorát potřeboval rýpnout. Ano, má pravdu, že většina veganů jenom "papouškuje" to, co je někde řečeno, ale sami se podívat na farmy už (většinou) nepojedou. ...
Celkově mu ale asi šlo o ten pojem VEGAN. Zřejmě měl starosti, že se nějak označuješ a přitom podle toho nežiješ. Jak ale víme, tak každý vegan má svojí cestu a být vegan čistě na 100% v této! společnosti nelze. Podle mě si to napsal dobře, neútočně, lidsky. Možná proto už neodpověděl, anebo jsi dotyčného zastrašil délkou svého spisu. :) Hodně lidí nechápe (ani sami vegani), že veganstvím žije každý dle svého svědomí a ne podle nějaké Veganské bible a jejího "Tisícera" :D čili každý vegan je trošku jiný vegan, byť by cíl a základní principy měly být stejné. Přeju hodně štěstí :)

Okomentovat